TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Friday, December 9, 2016

Pilu Menanti Banjir @ A.M Live @ Astro Ria



Bismillah...
Semuanya berlaku tanpa diduga.  Pada hari Selasa lepas bersamaan 6 Disember 2016, saya terbaca status seorang bekas pelajar saya iaitu Fiona Cheng di facebook.."Siapa yang pernah mengalami pengalaman banjir?...." Saya terus memberi komen bahawa saya pernah mengalaminya. Fiona membalas komen saya dan menawarkan saya untuk ditemu bual dalam salah satu rancangan terbitannya iaitu A.M Live  yang akan ke udara pada hari Jumaat  bersamaan 9 Disember 2016 pada jam 9.00 pagi di saluran 104 dan 123 HD @ Astro Ria.  Saya sangat teruja, namun saya befikir sejenak. Pada hemat saya, kakak saya, Norhalina bt Md Nor juga seorang guru, lebih layak untuk ditemuramah kerana pengalaman banjirnya lebih banyak dan lebih mencabar berbanding dengan saya, kebetulan pula beliau sekarang berada di Kuala Lumpur.  Pada tahun 2014, dalam banjir kuning di Kelantan, rumah beliau tenggelam hingga paras tingkap dan kedua-keretanya tenggelam sepenuhnya sedangkan saya, hanya kereta yang tenggelam separuh.  Saya mencadangkan kakak saya kepada Fiona dan bertanya kepada kakak saya. Beliau berasa teruja namun sedikit takut. Saya memujuknya dan akhirnya dia bersetuju. Saya memberitahu Fiona tentang perkara itu dan Fiona berasa gembira.

Pada hari Khamis, Fiona menjelaskan 'details' tentang temuramah tersebut melalui aplikasi 'whatssap' dan meminta maklumat tentang kakak saya.  Dengan senang hati, saya memberikan nombor telefon kakak saya kepada Fiona.

Pagi hari ni, jam 6.15 pagi, saya dan anak-anak saya memandu ke flat anak saudara saya di Bandar Baru Ampang iatu anak sulong kakak saya (Aisyah) untuk mengambil kakak saya dan anak-anaknya. Dari flatnya, kami bertolak ke Astro Bukit Jalil dan sampai di sana tepat jam 7.00 pagi.  Hujan turun dengan renyai pada pagi tadi.  Saya menelefon Fiona dan dia meminta kami berjumpa dengan 'guard' sebelum masuk. Sebenarnya, saya memberitahu Fiona untuk membawa masuk anak-anak saya dan anak-anak kakak saya ke Astro tetapi tidak dibenarkan kerana menurut Fiona, kanak-kanak dilarang memasuki Astro. Saya akur akan peraturan Astro, lalu meminta anak saya membawa adik-adiknya dan sepupu mereka berjalan-jalan ke tempat lain sementara saya, kakak saya dan Aisyah memasuki Astro. Kami mengambil pas pelawat dan meninggalkan kad pengenalan kami di kaunter 'guard' lalu masuk ke dalam bangunan  Astro.  Di situ, kami disambut oleh seorang anak muda, iaitu seorang pelajar praktikal di situ yang juga bertindak sebagai pengarah program A.M Live pada pagi tadi. Kami dibawa ke bilik persediaan.  Di situ, kakak saya 'dimake-up' oleh seorang jurusolek Astro.

Pada jam 8.45 pagi, kami dibawa ke studio untuk bersedia sebelum ke udara.  Akhirnya, tepat jam 9.00 pagi, kakak saya ke udara secara langsung dalam rancangan A.M Live @ Astro Ria dalam segmen  "Apa Cer" yang bertajuk "Pilu Menanti Banjir". Saya dan Aisyah duduk di hadapan set sebagai penonton. Rancangan tersebut dihoskan oleh Hannah dan Raden dan ke udara selama satu jam.  Setelah selesai rancangan, kami 'branch' di kafe Astro sebelum pulang.  Sungguh tidak disangka, rezeki kakak saya datang ke KL untuk bercuti sempena cuti sekolah, akhirnya dapat jadi tetamu dalam rancangan A.M Live @ Astro Ria.  Rezeki ayam nampak di kaki, rezeki manusia siapa yang tahu. Terima kasih Fiona.






Bersama-sama dua tetamu lain, En. Khalid (tengah), wakil NGO  dari My Care yang melakukan kerja-kerja
penyelamat dan  En. Zain Ariff Ariffin (kiri), seorang chef di off shore, juga seorang mangsa banjir yang berasal dari Pengkalan Chepa



















Host A.M Live - Hannah dan Radin







Segmen Cer : Kakak saya ditemuramah dalam segmen ini


Set sebenar yang kosong



Radin, Aisyah, Norhalina, Hannah dan saya

Bersama-sama semua tetamu A.M Live


Radin






 
                                               

Di belakang tabir,  bersama-sama Fiona, penerbit A.M Live a.k.a bekas pelajar  saya @ SMKTT




Kakak saya dan anak sulongnya, Aisyah



Kakak saya sedang disolek
oleh jurusolek Astro



Kakak saya bersama-sama managernya..kui kui kui

Bersama-sama Yoyo, artis cilik  Suria Record yang diundang untuk mempromosikan album ketujuhnya (yang pertama dalam bahasa Melayu).  Beliau baru berumur 10 tahun dan sangat petah berbahasa Melayu.  Peminat setia Dato' Siti Nurhaliza

Sementara menunggu segmen seterusnya



Kakak saya sedang menunggu giliran untuk disolek

Kakak saya selepas disolek


                                   
Branch di Kafe Astro


Dah nak balik dah...

No comments:

Post a Comment