TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Saturday, December 17, 2016

Guru Oh Guru



Bismillah..

Semalam saya sempat berbual-bual dengan kakak sepupu saya semasa melawat bapa saudara kami.  Banyak yang kami bualkan, maklumlah sudah lama tidak bertemu.  Berjumpa sekali-sekala pasti ada sahaja isu yang kami bualkan. Antaranya tentang peranan dan tanggungjawab seorang guru.  Sebenarnya saya sendiri sudah lupa bagaimana isu itu boleh dibangkitkan oleh kakak sepupu saya itu. 

“Sorry to say, I memang tak respect guru sekarang.  Sikap mereka tidak memperlihatkan sikap seorang guru yang sejati.  Suka melabel anak-anak murid mereka dengan label negatif dan menyebarkannya pula kepada guru-guru atau pelajar-pelajar lain dari mulut ke mulut dan bercakap tentang pelajar itu beberapa lama. As their mother and the child themselve what do you think they will feel?“

“Tak semua guru macam tu, " saya mencelah.

“Yes, tak semua, mungkin sebilangan kecil sahaja tetapi unfortunately, anak I  berdepan dengan guru-guru sebegitu.” 

Saya hanya mengangguk, membiarkan sahaja beliau meneruskan ceritanya, meluahkan perasaannya yang terbuku terhadap guru-guru kepada anaknya.  Mungkin anaknya mengalami pengalaman pahit semasa di sekolah.

“Seorang guru sejati bukan setakat seorang guru yang melakukan tugasnya setakat yang dibayar gajinya.  Guru itu bukan setakat mengajar apa yang ada dalam silibus, tetapi seharusnya memahami pelajar-pelajarnya,  mengambil berat, mencari penyelesaian kepada pelajar-pelajarnya yang bermasalah dalam pelajaran, beri motivasi dan lain-lain.  Kalau macam tu, barulah guru-guru wajar dijulang dan dikenang, ini tidak, guru entah apa-apa, setakat mengajar di dalam kelas  menghabiskan silibus but doing nothing more,  tapi sibuk nak suruh mereka dikenang dan dijulang, patutke?”

Saya hanya tersenyum pahit.  Saya tidak mahu terus berhujah dengannya kerana beliau belum habis bercerita.

“I as a banker, also do more than what I was paid. I buat semua tugas-tugas I sebagai banker, then kalau ada customer I ada masalah, I cuba bantu dan cari penyelesaian untuk mereka.  That is what I mean  you do your work more than what you were paid."

“My daughter, kat sekolah dia agak teruk dalam beberapa subjek.  I jumpa salah seorang gurunya untuk berbincang.  Then guru dia cakap, she did not do some homework, plus tak beri attention dalam kelas.  I cakap depan anak I, you tak boleh buat macam ni, bla bla bla bla… infront of her teacher and  I never blamed her teacher.  You know what, keesokan harinya, that teacher bagitahu satu kelas bahawa emak Fazlina datang serang cikgu itu di sekolah, dan bagitahu juga kepada guru-guru lain.   Apa ni? Kenapa  buat fitnah macam tu? Anak I stressed dan malu. I pergi sekolah dan bincang dengan cikgu tu elok-elok tapi dia buat fitnah.  I sendiri  give all my effort to teach her at home dan tanya pasal kerja sekolah dan pastikan dia buat semua kerja sekolahnya. At last,  I hantar dia tuisyen, barulah anak I score!  So what do you think her teachers do at school? You sepatutnya mengajar bukan untuk habiskan silibus  semata-mata, tapi patut ajar juga bagaimana nak jawab soalan peperiksaan!

"Akak, kita tak boleh nak salahkan cikgu seratus peratus. Macam pelajar I, ada segelintirnya, ajarlah macam mana pun, masih tak faham-faham, tak nak usaha lebih, malas, puas membebel bagi motivasi, ada juga yang tak buat kerja kursus dengan sempurna, jadi macam mana nak lulus atau "score"?  Sebab itulah kat sekolah, ada pelajar cemerlang, sederhana dan lemah."


"Itu I faham, tapi kes anak I ni, I sebagai parent, I tak lepas tangan.  I gave all my effort to teach her, pantau dia  dan sebagainya.  Jadi kalau you betul-betul bagus,  takkanlah pelajar you tak boleh score?  Tapi  kenapa bila hantar ke pusat tuisyen, dia boleh score pulak?  Nampak sangat kat sekolah you tak mengajar macam mana nak kuasai format soalan.  Apabila pelajar ada masalah, tak cuba untuk tanya dan bantu selesaikan masalah, atau reflek balik cara you mengajar, sebaliknya terus melabelkan pelajar itu malas, degil, tak beri perhatian dan sebagainya.  Shame on you, teachers!  Opps sorry, I don’t mean you, Zu. I know you are a good teacher.  I tengok fb you, I tahu macam mana akrabnya you dengan pelajar-pelajar you, and they really love you."

Saya sekadar tersenyum.  Belum sempat saya memberikan ulasan dan pandangan saya, perbualan kami terhenti kerana seorang lagi sepupu kami tiba-tiba mencelah bertanya tentang perkara lain.  Setelah itu, perbualan kami putus di situ sahaja apabila kami beralih pula ke topik lain bersama-sama saudara-mara yang lain.

Sebagai  seorang guru, saya ada pendapat saya sendiri berkaitan isu ini.  Sepanjang pengalaman saya menjadi guru selama 22 tahun, pelbagai jenis guru telah saya jumpa.  Memang saya akui, ada benar juga luahan perasaan kakak sepupu saya itu.  Memang tidak dinafikan, wujud guru-guru seperti yang dinyatakan oleh beliau.  Ramai juga yang bersikap sebagai “bukan guru sejati”, contohnya guru ponteng kelas, masuk ke kelas lambat, mengajar ala kadar, tidak menguasai ilmu dan kandungan subjek yang diajar, tiada kemahiran mengajar (menyebabkan pelajar berasa bosan dan tidak minat hingga pelajar ponteng kelas), berbahasa kasar dengan pelajar dan sebagainya.  Itu suatu realiti yang harus diakui.  


Dari segi lain, ada juga guru yang bagus, menguasai ilmu dan kandungan subjek yang diajar,  mempunyai kemahiran mengajar tetapi ramai juga pelajarnya tidak cemerlang.  Hal ini disebabkan faktor pelajar yang sememangnya malas, tidak berminat untuk belajar, dan sebagainya, tetapi kenapa mereka bersikap demikian? Mungkin juga kerana tiada galakan dan pemantauan daripada  ibu bapa, pelajar memang lemah dan tidak mampu menguasai subjek yang dipelajari atau guru tidak cukup hebat  dan bagus untuk menarik minat pelajar agar meminati subjek yang diajarnya?  Segalanya mungkin, jadi fikir-fikirkanlah wahai guru dan ibu bapa.  Tidak perlu kita saling menyalahkan satu sama lain, sebaliknya sama-samalah kita berusaha mengambil tindakan yang sewajarnya untuk membantu anak-anak dan pelajar-pelajar kita.

Akhir kalam, berdasarkan rungutan kakak sepupu saya itu, saya  turut memuhasabah diri saya dan membuat refleksi terhadap pengajaran saya.  Saya guru yang macam mana?  Mungkin saya sendiri banyak kelemahan, dan hanya pelajar-pelajar  saya yang boleh menilai saya.  Apa pendapat anda?






No comments:

Post a Comment