TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Monday, May 6, 2013

Keputusan Pilihan raya ke-13


Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh....


               Saya bukanlah seorang penganalisis politik tetapi saya tetap mahu berbicara sedikit tentang keputusan pilihan raya ke-13 semalam.  Pertama sekali saya ingin mengucapkan tahniah kepada semua parti yang menang dalam pilihan raya semalam.  Kepada parti yang kalah secara keseluruhan, jangan berputus asa.  Menang atau kalah adat bertanding, bak kata pepatah, kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai.  Saya suka memetik kata-kata penceramah bebas, Dr. Rabiah dalam Rancangan Selamat Pagi Malaysia di TV1 pagi tadi, bahawa "yang menang jangan riak, yang kalah jangan berduka."  Kemenangan yang diperoleh merupakan satu anugerah daripada Allah dan dalam masa yang sama,  mungkin juga sebagai satu ujian daripada-Nya untuk melihat sejauh mana parti yang menang memegang amanah rakyat yang mengundi mereka.  Kekalahan pula harus dilihat sebagai suatu cabaran  untuk memperbaik kelemahan yang mungkin wujud, dan dalam masa yang sama, mungkin juga sebagai ujian untuk melihat sejauh mana parti yang kalah redha menerima keputusan. Saya juga suka memetik kata-kata Tun Guru Haji Hadi apabila beliau menerima kekalahan ini. "Walaupun perjuangan kita benar, tetapi kalau tidak ikhlas, tidak beradab dan  tidak taat, maka Allah tangguhkan lagi kemenangan."  Apa-apa pun, pihak yang menang wajib mengotakan janji seperti yang diuar-uarkan, iaitu berkhidmat dengan lebih cemerlang, lebih telus, serta membawa rakyat ke arah kecemerlangan dunia dan akhirat. Sebagai anak Kelantan, secara peribadinya, saya sangat bersyukur kerana PAS tetap unggul di Kelantan, di bawah pemerintahan Tuan Guru Nik Abdul Aziz.  Saya juga bersyukur kerana Tuan Guru Haji Hadi turut menang di kawasan beliau.  Tahniah kepada kedua-dua ulama' yang saya kagumi.  Tahniah juga kerana PAS   sudah semakin kuat di Selangor dan Terengganu.  Semoga PAS semakin bersemarak di bumi  Malaysia, insya-Allah.

                





No comments:

Post a Comment