TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Saturday, May 3, 2014

Hadiah Hari Lahir 2...


Coretan  Untuk Seorang Norzuraidah..

Hadirmu umpama percikan sinar mentari
menyilaukan alam
tiada taranya
tegas ajaranmu ilmu dicurahkan
pusaka agung bangsa Melayu jadi sarinya
penat dan lesu tiada peduli
cita anak bangsamu jadi pemangkin

Selagi waktu masih berputar 
kudratmu tak akan pudar 
dugaan demi dugaan kau tempuhi
tiada yang mampu menggugatmu
engkau satu dalam seribu
dirimu tiada yang lain dalam fana ini
ilmu dicurahkan moga berkekalan

(Ahmad Azwadie @ Tukang Kata :
Nukilan khas buat guru bahasa Melayu terbaik sepanjang zaman, Pn. Norzuraidah Md Nor)


       Terharu,  sungguh saya terharu!  Puisi ini merupakan nukilan oleh seorang pelajar saya sempena hari lahir saya yang jatuh pada tanggal 5 Mac baru-baru ini, namun hanya kini baru saya berkesempatan untuk menulis tentangnya. Saya tidak pernah menyangka bahawa pelajar saya ini rupa-rupanya pandai menulis puisi.  Terima kasih Azwadie. Puisi ini merupakan antara hadiah hari lahir saya yang paling menyentuh hati, selain sebiji kek harijadi dan sebuah majlis kejutan untuk saya oleh pelajar-pelajar saya di dalam kelas. Saya juga menerima hadiah-hadiah lain yang sangat comel, ikhlas daripada mereka. 

      Pada hari yang sama juga, saya menerima pesanan ringkas daripada seorang pelajar saya yang menulis begini,
"Cikgu, selama saya belajar di sekolah selama 13 tahun, cikgu merupakan guru terbaik yang pernah saya jumpa. Semoga cikgu dirahmati tuhan selamanya." - Murrali a/l Bemalin.

      Terima kasih kepada semua pelajar cikgu, U6SS1 2014, ikhlas dari hati cikgu yang terdalam.































       Sebenarnya bukan pelajar-pelajar saya pada tahun ini sahaja yang meraikan hari lahir saya, malah hampir setiap tahun ada sahaja majlis kejutan untuk saya.  Biasanya saya akan membuat kek hari lahir saya sendiri dan membawanya ke sekolah untuk menjamu pelajar-pelajar saya, kononnya satu kejutan daripada saya untuk mereka, namun mereka lebih 'advance' daripada saya.  Mereka pandai berlakon dan menghadiahkan satu majlis kejutan untuk saya.  Terima kasih juga kepada semua pelajar cikgu, U6SS1 2013 dan tahun-tahun sebelumnya.  Cikgu sayang awak semua!















No comments:

Post a Comment