TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Saturday, November 19, 2016

UPSR 2016



Bismillah...


Pada hari Khamis bersamaan 17 November 2016, keputusan UPSR 2016 diumumkan. Daripada 440,000 calon yang menduduki UPSR pada tahun ini dengan format baharu, hanya 4,896 (1.1 %) calon yang mendapat semua A dalam semua mata pelajaran (6A) berbanding dengan UPSR 2014, calon 460,000, 5A = 36,304 calon manakala UPSR 2015, calon 443,000, 5A = 38,344 calon.

Kecoh  satu negara. Ramai ibu bapa dan pelajar  menangis kekecewaan.  Mana tidaknya, begitu ramai pelajar dan anak-anak yang menjadi harapan ibu bapa dan sekolah gagal memperoleh semua A. Maka anak-anak pun berlari-larilah kepada ibu bapa sambil menangis tersedu-sedu apabila keputusan diumumkan di sekolah.  Ibu bapa pun turut menangis tersedu-sedu membalas pelukan anak-anak. Sungguh dramatik! Tidak lama kemudian, ramai ibu bapa  mula 'mengupdate' status kekecewaan mereka  di facebook sambil menyalahkan sistem pendidikan terkini , "Kasihan anak-anak,  kasihan guru-guru..." dan bermacam-macam lagi luahan perasaan mereka yang menjadi status di facebook . Aduhai ibu bapa, cukup-cukuplah!  Anak-anak anda dan guru-guru mereka sudah melakukan yang terbaik, cuma nasib tidak berpihak kepada mereka.  Saya sendiri dan pasti anda juga menjadi saksi dan melihat bagaimana tekunnya anak-anak kita belajar dan mengulangkaji pelajaran, bagaimana mereka ke sekolah pada hari cuti dan bagaimana guru-guru berkorban masa dan tenaga mengajar anak-anak kita, Jadi kalau anak-anak kita masih tidak mampu memperoleh semua A, redhalah wahai ibu bapa.

Anak saya antara salah seorang calon harapan di sekolahnya, namun hanya mampu memperoleh 4A 2B.  Saya bersyukur dan sedikit pun tidak berasa sedih, begitu juga anak saya. Saya hairan, mengapa harus bersedih? Redha sahajalah wahai ibu bapa, anak-anak dan guru-guru.  Kita sebagai manusia biasa hanya mampu merancang, namun Allah jua penentunya. Andai masih berduka lara dan tetap menyalahkan mana-mana pihak, sila periksa rukun iman yang keenam anda. Wahai ibu bapa, terimalah apa-apa sahaja keputusan anak-anak dengan hati terbuka.  Pada saya, sebenarnya ibu apa yang lebih terluka, anak-anak ok sahaja, tetapi apabila ibu bapa "over reacted", anak-anak berasa bersalah kerana tidak mampu memenuhi impian ibu bapa yang tinggi melangit.  Bermacam tuduhan dan rungutan dilemparkan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia, kononnya sengaja mengubah format sesuka hati dan akhirnya para pelajar yang menjadi mangsa.

Saya juga ada mendengar ramai ibu bapa merungut kerana tidak mampu lagi mengajar anak-anak di rumah kerana soalan-soalan dalam format terkini adalah susah.  Saya termenung sejenak.  Adakah ibu bapa mahu kerajaan mengekalkan format atau silibus pelajaran seperti dahulu agar mereka dapat mengajar sendiri anak-anak di rumah? Wahai ibu bapa, berpijaklah di bumi yang nyata. Sistem pendidikan di negara kita sudah mengalami anjakan paradigma, jadi sukatan atau format lama juga harus diubah agar seiring dengan objektif pendidikan terkini yang mahukan pelajar kita lebih kritis, kreatif dan analitis.  Hal ini sejajar dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang menilai prestasi semasa sistem pendidikan negara dengan mengambil kira pencapaian lampau dan membandingkannya dengan tanda aras antarabangsa bagi melahirkan pelajar yang kritis, kreatif dan analitis. Cuba tanya diri sendiri, kita dahulu bersekolah rendah tahun berapa dan anak-anak kita sekarang di tahun berapa?  Tidak logiklah jika kita mahu sukatan pelajaran anak-anak kita sekarang sama seperti di zaman kita dahulu hanya kerana kita mahu mengajar anak-anak di rumah. Guru-guru di sekolah sudah menerima latihan dan kemahiran yang secukupnya untuk mengajar anak-anak kita. Kalau nak mengajar juga, belajarlah!

Pada saya, kerajaan telah melakukan yang terbaik demi melahirkan pelajar yang berkualiti. Itulah penangan KBAT yang seharusnya kita sokong agar anak-anak kita mampu berfikir di luar kotak. Hentikan "school feed' kerana ia tidak mampu melahirkan generasi masa depan yang berdaya saing. Dengan "range" markah 90-100 = A, pelajar  yang mendapat A itu barulah benar-benar berkualiti. Dahulu terlalu ramai pelajar UPSR yang mendapat 5A, namun apabila mereka ke sekolah menengah, mereka bukanlah pelajar cemerlang, hanya sekadar pelajar biasa-biasa sahaja kerana A mereka tidak berkualiti. Bagaimana saya tahu?  Kerana saya seorang guru.

Mungkin juga ramai ibu bapa yang bersedih kerana bimbang anak-anak mereka tidak dapat memasuki sekolah berasrama penuh (SBP) seperti yang diimpi-impikan.  Usah risau dan  usah bimbang wahai para ibu bapa. Anak-anak anda masih berpeluang ke asrama penuh kerana KPM sudah pun mengeluarkan kenyataan rasmi semalam bahawa pelajar yang mendapat 3A 3B pun masih berpeluang memasuki SBP, namun beberapa kriteria lain akan turut diambil kira.  Jadi nasihat saya, bertenanglah wahai ibu bapa dan anak-anak.  Andai ada rezeki anak-anak anda untuk ke SBP, maka tidak akan ada apa-apa pun yang dapat menghalangnya, insya-Allah.




No comments:

Post a Comment