TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Sunday, July 28, 2019

Adab Kita


Bismillah...

Selagi kita bernama manusia, hidup kita memang terikat dengan adab. Adab kita  dipengaruhi oleh akal kita, manakala akal kita ditentukan oleh iman kita. Orang yang berakal dan beriman semestinya beradab. Namun begitu, orang yang banyak ilmu pengetahuan pun tidak semestinya berakal dan beriman jika adabnya ' ke laut.'  Dalam kehidupan seharian, kita di kelilingi oleh pelbagai jenis manusia yang mempunyai hubungan yang rapat dengan kita. Oleh itu, kita diwajibkan menjaga adab kita dengan orang -orang di sekliling kita.

Antaranya, adab berguru, hormatilah guru. Jangan sesekali biadap dengan mereka yang merupakan sumber ilmu kepada kita  dan mendidik kita di sekolah.  Namun begitu, guru juga janganlah berlagak' dewa'. Bercakaplah secara berhemah dan menggunakan bahasa yang sopan dengan para pelajar. Jangan menggunakan bahasa yang kasar, menengking dan meninggi suara dengan pelajar, kononnya  pelajar sudah maklum akan perangai kita. Siapa tahu,  dalam hati kecil mereka tersemat benci dan dendam yang berpanjangan.

Adab berteman, hormatilah teman. Usah mencerca dan memaki hamun teman di belakang mereka. Usah menyindir teman di hadapan mereka. Bercakaplah secara berhemah juga dengan teman-teman. Bergurau biar ada batasnya, jangan sampai mengaibkan teman. Jaga adab kita jangan sampai kita dipulaukan teman-teman dek sikap kita.

Saya menulis bukan kerana diri saya sempurna.  Saya juga banyak khilaf dengan pelajar-pelajar saya dan teman-teman saya. Segala yang saya tulis adalah atas kesedaran  diri saya sendiri dan sebagai peringatan untuk diri saya sendiri.  Jika bermanfaat kepada para pembaca, saya bersyukur. Nasihat yang baik kita kongsi-kongsikan, semoga Allah merahmati kita semua.



No comments:

Post a Comment