TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Sunday, April 29, 2012

Dari Kaca Mata Seorang Pendidik....




Assalamualaikum…

                       Entah kenapa hari  ini tiba-tiba saya rasa terpanggil untuk menulis tentang ‘isu politik’.  Seperti mana anda semua tahu bahawa saya bukanlah seorang ahli politik dan tiada potensi langsung untuk  menjadi seorang ahli politik, kerana saya sendiri tidak berminat langsung untuk bercakap soal politik.  Pada saya, dunia politik kini terlalu kotor, penuh dengan helah dan pembohongan.  Semua parti politik mempunyai agendanya yang tersendiri. Jangan samakan politik zaman Rasulullah dan para sahabat dengan politik sekarang. Politik zaman Rasulullah dan para sahabat berbeza; bersih dan telus, berjalan seiring dengan penyebaran agama Islam yang suci. Walau bagaimanapun, saya yakin saya ialah seorang warganegara yang bertanggungjawab kerana saya menjalankan hak saya dengan sebaiknya, iaitu saya tidak pernah ketinggalan mengundi. Siapa yang saya sokong atau pangkah,  biarlah itu menjadi rahsia saya sendiri.  Tidak perlu saya hebahkan kepada sesiapa pun, hatta kepada suami saya sendiri, kerana saya berpegang pada prinsip ‘undi itu adalah rahsia.’   Yang penting, saya menyokong Islam.

       Saya tidak berpihak kepada parti politik atau individu, tetapi saya berpihak kepada kebenaran.    Saya cinta akan keamanan dan saya benci  akan pepecahan dan keganasan.  Senario politik sekarang begitu menakutkan saya.  Akibat fahaman politik yang berbeza, bangsa seagama berpecah dan  berbalah sesama sendiri,  saling memfitnah ,  mengata, mencaci, memaki dan sebagainya.  Kadang-kadang para penyokongnya yang ‘lebih sudu daripada kuah.’  Contoh yang amat ketara adalah apabila saya melayari facebook, banyak status daripada rakan-rakan facebook saya yang menyokong parti politik pilihan mereka dan memaki hamun parti politik bukan pilihan mereka.  Perhimpunan BERSIH 3.0 merupakan peristiwa yang menjadi titik tolak kepada kejadian mencaci dan mengata sesama sendiri.  Masing-masing   mengeluarkan  kenyataan, siap dengan video klip untuk menghentam pihak lawan. Memanglah saya tiada hak untuk menghalang, kerana mereka berhak menulis dan mengeluarkan kenyataan mereka sendiri di laman facebook, tetapi yang saya kesalkan ialah berlaku tikam-menikam lidah antara satu sama lain, sehingga terkeluar perkataan-perkataan kesat akibat terlalu emosional.  Saya hanya mampu mengeluh melihat senario ini.  Tidak ketinggalan ialah pelajar-pelajar saya sendiri.  Mereka begitu beremosi apabila mengeluarkan kenyataan. Paling menyedihkan saya ialah mereka masih bergelar pelajar.  Sayangnya, dalam peperiksaan, mereka tidak mampu pun menjawab soalan peperiksaan dengan baik, tetapi begitu berapi-api menulis kenyataan dan komen masing-masing di facebook tentang perhimpunan BERSIH semalam.   Jika saya tidak bersetuju pelajar ikut berdemostrasi, bukanlah bermakna saya menyokong pihak yang mengharamkan perhimpunan itu.  Saya tidak bersetuju pelajar ikut berdemostrasi  kerana saya mempunyai alasan saya sendiri. Pada saya, tanggungjawab setiap mereka yang bergelar pelajar itu ialah belajar.  Itu juga dikira sebagai menanggung amanah. Pelajar yang ikut berdemostrasi sebenarnya hanya terpengaruh  dengan emosi.  Jika anda bijak dan betul-betul mahu mengubah kerajaan, kenapa mengambil risiko untuk dibuang kolej atau universiti atau mengalami kecederaan?  Bukankah anda sudah tahu risikonya jika anda turut berdemostrasi?  Jika anda benar-benar bijak, habiskan dahulu pengajian anda dengan keputusan yang  cemerlang, kemudian bekerja untuk menyara ibu bapa dan keluarga (kerana itu ialah suatu kewajipan seorang anak), kemudian barulah menyertai parti politik pilihan anda secara sah.  Selepas itu, anda berjuanglah  hingga ke titisan darah terakhir mengikut saluran yang betul, pasti tiada sesiapa pun yang berani menyentuh anda dan  sudah semestinya suara anda akan didengar. Lagi satu, jangan lupa mengundi sebaik sahaja anda layak mengundi.
         
      Mungkin sesiapa yang membaca tulisan saya akan menuduh saya  sebagai penyokong parti A atau parti B, terpulanglah, saya tidak kisah. Saya sekadar memberikan pendapat saya dari kaca mata seorang pendidik.  

        Seperkara lagi, saya juga ada  membaca beberapa status dan komen rakan-rakan facebook saya yang cuba menasihati orang lain ke arah kebaikan.  Bagus, tetapi yang membuatkan saya tidak berkenan ialah mereka menggunakan kata-kata yang keras, menghukum, menghentam, menyindir, mengejek dan merendah-rendahkan orang yang dinasihati. Mungkin mereka berasa diri merekalah yang terbaik. Pada pandangan saya, perkataan yang digunakan oleh mereka itu memperlihatkan diri mereka angkuh dan sombong.  Kalau begitu caranya, orang pasti tidak mahu mendengar, malah akan berasa meluat terhadap mereka.  Pada saya, jika kita hendak berdakwah atau menasihati, gunalah cara dan perkataan yang berhemah, lembut tetapi mampu meresap   ke dalam hati orang yang dinasihati.  Contohilah cara Rasullulah berdakwah.  Walaupun, Rasulullah merupakan kekasih Allah, namun baginda tidak pernah  mencaci dan mencerca orang yang didakwah.  Saya pernah cuba menegur cara mereka dengan lembut, tetapi saya pula dituduh menyokong pihak yang satu lagi.  Sekali lagi saya tegaskan, saya tidak menyokong atau berpihak kepada mana-mana individu, tetapi saya  berpihak kepada kebenaran.
Wallah hua’lam…




No comments:

Post a Comment