TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Sunday, May 14, 2017

Hadiah Hari Lahir 3 : Jambangan Misteri




Bersama dengan Pn. Maimon, Cikgu Zaiton dan staf bukan guru


Bismillah...

         Pada setiap tahun, saya akan mengadakan satu jamuan kecil di bilik guru tingkatan enam bagi meraikan sambutan hari lahir saya yang jatuh pada 5 Mac bersama  dengan rakan-rakan guru. Pada hari tersebut, saya telah membuat tiga biji kek coklat moist dan sebiji cheese cake.  Saya menempah roti jala, bee hun goreng, kuih talam dan kuih koci untuk majlis itu. Sebiji kek coklat mosit dan sebiji cheese cake untuk rakan-rakan guru di bilik guru tingkatan enam, sebiji kek coklat moist untuk staf di pejabat dan para pentadbir serta sebiji kek coklat moist khusus untuk pelajar-pelajar saya, U6SS1 berserta roti jala dan bee hun goreng.


        Seperti tahun-tahun sebelum ini, saya sentiasa dikejutkan dengan 'surprised birthday cake' oleh pelajar-pelajar saya, padahal saya yang ingin mengejutkan mereka dengan kek saya dan makanan yang lain.  Thanks guys, Cikgu betul-betul terkejut apabila Afif yang konon-kononnya mahu ke tandas, tiba-tiba muncul di pintu kelas dengan sebiji kek dan nyanyian 'Happy Birthday' daripada seluruh kelas. Cikgu tergamam seketika.  Pandai awak semua berlakon ya. Love you all so much, guys! Sehari sebelum tarikh tersebut, beberapa orang bekas pelajar saya (ex Sidang Redaksi 2016) iaitu Faisal, Anwar, Hidayah, Tasya, WNS, Loshene, Shanta, Thashvinia dan Nur Fazreen Ezaty) turut mengejutkan saya dengan 'surprised birthday cake' pada jamuan akhir sidang redaksi yang diadakan di Restoran Thai Steam Boat di Ampang Waterfront.  Thanks guys! 





Surprised Birthday Cake di Restoran Thai Steam Boat




Surprised Birthday Cake oleh pelajar-pelajar U6SS1 2017













Pelajar-pelajar saya yang sporting







Saya dan Eka dengan hadiah misteri


Kad  ucapan daripada pelajar misteri


          Pada hari itu, tanpa diduga, saya menerima jambangan besar coklat ferero rochelle, sebiji belon dan jambangan  kecil coklat keping.  Saya benar-benar terkejut dengan hadiah misteri itu.  Hadiah itu dihantar oleh bekas pelajar saya, Eka (ex L6SS1 STPM 2014). Beliau menjalankan bisness penghantaran jambangan coklat. Jambangan kecil coklat keping itu daripada beliau sendiri.  Saya bertanya kepada Eka, siapakah gerangan oang yang menghadiahkan hadiah itu kepada saya. Eka meminta maaf daripada saya kerana tidak dapat memberitahu saya kerana dia sudah berjanji  dengan orang tersebut bahawa perkara itu adalah rahsia.  Eka hanya menjelaskan bahawa orang itu ialah pelajar saya pada tahun lepas (ex U6SS1 2016).  Bersama-sama jambangan besar ferore rochelle itu, terselit sekeping kad yang bertaip kemas.  Siapa pemberinya tidak dinyatakan.  Setelah saya membaca isi kandungan kad itu, saya yakin pelajar tesebut ialah bekas pelajar saya pada tahun lepas, seperti yang dinyatakan oleh Eka.  Saya tidak dapat berfikir siapakah gerangan pelajar saya itu, lalu saya memujuk Eka supaya berterus terang.  Sekali lagi Eka meminta maaf kerana dia sudah pun berjanji dengan orang tersebut bahawa perkara itu adalah rahsia.  Saya akhirnya akur dengan prisip yang dipegang oleh Eka dan memuji Eka kerana teguh menyimpan rahsia pelanggannya.  

       Setelah pulang ke rumah, saya 'menwhassap' setiap bekas pelajar saya, bertanya tentang hadiah misteri itu, namun seorang pun tidak mengaku yang merekalah yang memberi hadiah tersebut kepada saya dengan alasan,  manalah mereka mampu untuk memberi hadiah semahal itu kepada saya.  Saya jadi bingung memikirkannya dan hadiah misteri itu masih menjadi teka-teka dalam hidup saya hingga kini.  Adik-beradik saya dan beberapa orang rakan saya berpendapat bahawa jambangan itu daripada suami saya. Saya menolak pendapat mereka kerana saya kenal suami saya.  Tambahan pula, isi kandungan kad itu berkisah tentang saya dan pelajar saya.  Jadi mustahil suami saya tahu cerita yang berlaku di dalam kelas saya pada tahun lepas. Walau siapa pun pemberi hadiah misteri itu, cikgu mengucapkan jutaan terima kasih kepada pemberinya.  Cikgu sangat gembira menerimanya dan sangat menghargainya. Terima kasih sekali lagi.

No comments:

Post a Comment