TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Friday, April 13, 2012

Kerdilnya Diri ini...


Assalmualaikum warahmatullahhiwabarakatuh…

         Tatkala melayari  blog orang lain, hati ini terdetik rasa kagum.  Kagum  yang teramat kerana blog mereka cantik dan sangat berinformatif, penuh dengan dakwah-dakwah ke arah kecemerlangan hati dan jiwa dalam usaha menjadi hamba-Nya yang  diredhai. Mereka  merupakan penulis blog dan pendakwah yang terdiri daripada  anak-anak muda  dan ramai juga yang masih remaja. Mereka semua lebih muda daripada saya.  Tiba-tiba terasa diri ini begitu kecil dan kerdil.  Hati tiba-tiba menjadi sayu.  Saya tidak mampu berdakwah seperti mereka.  Begitu cetek ilmu saya berbanding mereka.  Cantiknya dakwah mereka apabila menyelitkan petikan ayat Al-Quran dan hadis. Saya juga ingin berdakwah seperti mereka tetapi saya tidak mampu menulis seperti mereka. Saya hanya mampu berdakwah dengan cara saya, mendidik  diri sendiri terlebih dahulu, kemudian anak-anak saya, kemudian pelajar-pelajar saya di dalam kelas. Betapa kecil ruang lingkup dakwah saya, tetapi hanya itu yang termampu saya lakukan.  Betapa ruginya diri ini kerana tidak bersekolah aliran agama dahulu dan betapa bertuahnya mereka yang pernah bersekolah aliran agama kerana ayat-ayat al-Quran selalu bermain di bibir.
      
      Semakin banyak saya membaca dakwah-dakwah dan motivasi-motivasi di blog orang lain,  semakin saya berasa diri ini serba kekurangan.  Banyak yang perlu saya perbetulkan, bermula daripada niat hinggalah perbuatan saya. Saya bersyukur kerana masih diberi peluang oleh-Nya untuk bermuhasabah  dalam usaha menjadi hamba-Nya yang diredhai, insya-Allah.  Akan saya usahakan agar tulisan-tulisan saya di blog saya ini sedikit sebanyak dapat mendidik mereka yang membacanya dan  menyeru orang ramai ke arah kebaikan  sekadar yang termampu saya lakukan, insya-Allah. 

No comments:

Post a Comment