TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Thursday, April 18, 2019

Alahai Cikgu...




Bismillah...

Pada 10 April 2019 yang lepas, saya ada membuat posting ini dalam group Kami Guru Malaysia.


Salam. Saya guru biasa, bukanlah baik sangat tapi saya nak memberi pendapat. Setiap hari ada sahaja post atau status yang tak puas hati dengan tugas-tugas cikgu di sekolah, contohnya pasal kelas tambahan, pasal relief dan lain-lain. Cikgu-cikgu memberi pendapat hingga kadang-kadang terlihat ketidakikhlasan cikgu-cikgu melalui komen-komen cikgu. Pada pendapat saya, kita sendiri yang memilih bidang ini sebagai kerjaya kita, tiada sesiapa yang memaksa (atau mungkin ibu bapa cikgu-cikgu memaksa), jadi kenapa sikit-sikit kita nak merungut dengan tugas-tugas tambahan dan tugas-tugas sampingan kita di sekolah? Bagitahu kepada anak-anak kita yang nak jadi cikgu, betapa beratnya kerja cikgu ni supaya anak-anak kita tak merungut macam kita nanti. Allah itu maha mengetahui, maha penyayang dan maha adil. Kalau kita tak berkira dan kita ikhlas dalam.pekerjaan kita, pahalalah ganjarannya dan saham yang besar di akhirat kita akan dapat. Kalau kita mengajar anak-anak orang dengan ikhlas, insya-Allah orang pun akan mengajar anak-anak kita dengan ikhlas. Wallahhualam...

Berdasarkan posting saya itu, saya mendapat 1.1K like dan menerima 600 komen. 80% daripada komen tersebut mengecam saya kononnya saya acah-acah baik, siapa saya untuk mempertikaikan keikhlasan mereka dan sebagainya.  Ada juga yang seronok sangat saya dikecam kerana posting saya itu.  Saya hanya tersenyum membaca komen-komen kecaman tersebut.  Sesungguhnya saya tiada masalah pun dikecam oleh manusia atau warga guru  dalam group itu hanya kerana saya memberi pendapat dan nasihat.  Sedangkan ustaz dan alim-ulama pun dikecam oleh netizen kerana menegur masyarakat ke arah kebaikan, apatah lagi saya.  Saya berlapang dada menerima kecaman tersebut. Respon saya hanyalah..."Kasihannya mereka..."  

No comments:

Post a Comment