TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Wednesday, May 29, 2013

Pekerjaan Suatu Ibadah


        Bismillah...

Tengah hari itu, sewaktu saya sedang menunggu untuk masuk ke kelas kerana seorang rakan guru masih berada di dalam kelas yang hendak saya masuk itu, saya terlihat beberapa orang pelajar kelas sebelah sedang melepak di beranda kelas. 
         
           "Eh, kenapa tak masuk kelas ni? 
          "Cikgu tak ada."  Jawab dua orang pelajar serentak.
           "Cikgu tak ada?  Waktu apa sekarang?"
           "Waktu XXX"
          "Kalau cikgu tak masuk kelas, pergilah cari cikgu tu, mungkin dia terlupa kot."
            "Bukan terlupalah cikgu.  Memang dia tak nak masuk kelas kami."
            "Awak ni biar betul."
            "Betullah cikgu.  Sejak dulu tiap-tiap hari kami akan pergi jemput dia untuk masuk ke kelas.  Dulu dia masuk juga tapi sekarang dia tak nak masuk langsung kalau ada saya dan A, malah dia marah kami sebab jemput dia. Kami tak kisah pergi jemput dia kalau dia nak masuk kelas, tetapi sekarang ni kami tak sanggup lagi kena marah sebab pergi jemput dia."
           Saya hanya terdiam. Tidak tahu untuk berkata apa-apa.
           "Cikgu, dia marah kami sebab pergi jemput dia dan kata, kami tak ada hak nak suruh dia masuk kelas."
           "Ya Allah, betulke?"
           " Betul cikgu.  Habis tu apa hak dia untuk makan daripada duit gaji dia tapi tak masuk kelas?  Cikgu, setiap saat yang dia tak masuk kelas, saya tak halalkan.  Jadi gaji yang dia dapat tu pun saya tak halalkan." Berkobar-kobar pelajar perempuan itu meluahkan rasa geramnya.
Saya hanya mampu beristighfar.  
            "Kalau macam tu awak semua belajarlah sendiri atau masuk kelas cikgu B."
          "Susah juga cikgu sebab cikgu B dah ajar banyak.  Kami ketinggalan jadi kami belajar sendirilah dalam group study."
               "Awak pergilah tuisyen."
               "Yalah, saya pergi tuisyen tapi tuisyen banyak mahallah cikgu."
               "Jadi, apa tindakan awak semua?"
             "Cikgu B suruh kami tulis surat kepada pengetua tapi bila kami bincang satu kelas, kami buat keputusan tak mahu tulis surat kepada pengetua sebab kami tak mahu perkara itu mengeruhkan hubungan kami dengan cikgu lagi.  Nanti dia akan lebih benci kami.  Tak apalah cikgu, biar sahajalah."

      Petikan dialog di atas bukanlah suatu petikan daripada cerpen rekaan saya tetapi dialog dalam satu adegan yang benar-benar berlaku.  Saya sebenarnya amat kagum akan sikap dan kematangan pelajar-pelajar tersebut, tetapi dalam masa yang sama, saya berasa amat kasihan kepada mereka, namun apa daya saya untuk membantu mereka.  Siapalah saya untuk menegur atau menasihati guru tersebut.  Perkara ini sebenarnya sudah berlaku sejak lama dahulu.  Setiap tahun, pelajar-pelajar yang diajar oleh beliau menerima nasib yang sama. Pelajar-pelajar tersebut baru sahaja menduduki peperiksaan besar baru-baru ini. Semoga Allah memberikan keputusan yang cemerlang kepada mereka.

     Kali ini saya ingin berbicara tentang isu pekerjaan. Setelah tamat belajar dari institusi pengajian tinggi awam atau swasta, pasti setiap orang daripada kita mahu mendapatkan pekerjaan yang sesuai dengan ijazah yang disandang, namun tidak semua yang berjaya memperoleh pekerjaan yang setaraf dengan ijazah yang dipegang. Bersyukurlah kita andai mempunyai pekerjaan yang halal dan menepati ciri-ciri pekerjaan yang diidam-idamkan. Bayangkan mereka yang tidak mempunyai pekerjaan atau penganggur, sudah pasti kehidupan mereka sangat tersepit, lebih-lebih lagi apabila hidup di kota besar. 

      Saya percaya, ramai antara kita menganggap pekerjaan merupakan sumber untuk memperoleh pendapatan semata-mata tetapi tidak ramai yang tahu bahawa pekerjaan itu juga merupakan suatu ibadah.  Berdasarkan kejahilan inilah, ramai antara kita melaksanakan perkerjaan secara samba lewa sahaja. Ramai yang datang lewat ke tempat kerja tetapi pulang awal sebelum masanya atau ponteng kerja. tiada integriti, tidak jujur, tidak bertanggungjawab, tidak amanah, sangat berkira semasa melakukan pekerjaan dan sebagainya.

      
       Saya suka mengambil contoh yang dekat dengan diri saya, iaitu pekerjaan sebagai guru.  Daripada pemerhatian saya, ada segelintir guru yang masuk lewat ke kelas, ada yang masuk ke kelas tetapi tidak mengajar, ada juga yang keluar awal dari kelas dan ada juga yang tidak mahu masuk ke kelas.  Lebih teruk, kalau dijemput oleh pelajar, pelajar pula dimarahi.  Apa nak jadi dengan guru-guru ini? Kasihan kepada pelajar.  Tidakkah mereka tahu pendapatan yang diterima daripada perkerjaan mereka itu haram? Kenapa haram? Kerana mereka menerima gaji untuk mengajar tetapi mereka tidak melaksanakan tanggungjawab itu dengan sempurna.   Entahlah!   Walaupun hanya segelintir guru bersikap demikian, tetapi sikap begini akan merosakkan nama institusi perguruan secara amnya. Lebih menyedihkan, ada antara mereka ini merupakan orang-orang yang dalam ilmu agamanya.  Apabila saya bertanya kepada seorang rakan, beliau menjawab, itulah ujian daripada Allah untuk orang yang mempunyai pengetahuan agama yang tinggi seperti mereka. Mungkin benar juga kata rakan saya itu. Semoga Allah tidak memberikan ujian seperti itu kepada saya.

     Ada juga segelintir guru yang sangat berkira apabila melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan.  Daripada rungutan yang saya dengar dan saya baca melalui status beberapa orang guru di facebook, ternyata mereka tidak rela menggunakan internet dari data sendiri, laptop atau sebagainya kepunyaan peribadi apabila melakukan kerja sekolah.  Ingatlah wahai guru, apa-apa sahaja tanggungjawab yang kita laksanakan dengan ikhlas dan tidak berkira dari segi tenaga dan wang ringgit, maka Allah pasti akan membalasnya dengan ganjaran pahala atau sebagainya kepada kita.  Kalau tidak pun kepada kita, pasti Allah akan membalas kebaikan dan keihklasan kita kepada anak-anak atau ahli keluarga kita.  Percayalah!

       Akhir kalam, apa-apa pun pekerjaan kita, lakukanlah dengan ikhlas, penuh tanggungjawab, amanah, penuh integriti dan sebagainya kerana pekerjaan kita itu bukan sekadar suatu sumber pendapatan kepada kita, malah ia sebahagian daripada ibadah kita.  Wallahhua'lam.



    



No comments:

Post a Comment