>
TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Friday, December 13, 2013

Tak Mungkin Kerana Sayang...



             “Dear Farah, next week I am going to Malaysia for a vacation.  I am going to buy a house there  as my second home.  It is a part of investment. I am really eager to see you in live. Just wait for me. I have a surprise for your honey.  Love you.”


        Farah membaca semula email yang dihantar oleh Moris Christopher sebentar tadi.  Dia terpaku seketika.  "Biar betul! Mamat salleh ni nak datang ke Malaysia? Farah berasa cuak.  Bagaimana kalau betul-betul dia datang dan mahu bertemu dengannya?  Macam mana dia harus berhadapan dengan mat salleh itu?  Dia bukannya fasih sangat berbahasa Inggeris.  Dia lebih mahir menulis dalam bahasa Inggeris daripada bertutur dalam bahasa Inggeris. Farah terus membalas email Moris.  

        “Moris, actually, I'm glad you are coming to Malaysia for a vacation. I never thought that you will come to Malaysia so soon. Anyway, welcome to Malaysia.  The weather here is quite hot, don't be suprise ok? When you arrive at Kuala Lumpur soon, please call me, ok?”
        
  Sebenarnya baru sebulan Farah mengenali Moris Christopher melalui facebook.  Semuanya bermula apabila Moris menghantar permintaan untuk menjadi rakannya.  Setelah mengkaji latar belakang Moris seadanya, Farah terus menerima pelawaan Moris sebagai rakan facebooknya. Sejurus itu, Moris menegurnya melalui 'message inbox'.  Dia memperkenalkan dirinya dengan agak mendalam.   Moris merupakan warga Britain, berusia 35 tahun dan berstatus duda. Moris merupakan seorang pengurus besar di sebuah syarikat minyak dan gas di Britain serta anak tunggal kepada sebuah keluarga berada di Britain. Farah menatap beberapa keping gambar Moris dalam pelbagai gaya yang dikirimnya melalui email. Orangnya memang kacak lagi bergaya. Sebenarnya  Farah sendiri begitu teruja apabila lelaki British itu menjelaskan bahawa dia terpikat pada Farah setelah melihat gambar profil Farah dalam akaun facebooknya.  Entah kenapa, hatinya begitu beria-ria untuk mengenali Farah dengan lebih dekat. Padanya, Farah begitu istimewa di matanya dan ada sesuatu yang unik pada diri Farah yang membuatkan dia benar-benar mahu mengenali Farah. Katanya lagi, mungkin tuhan telah menemukan dia dengan orang yang tepat untuk menjadi sahabatnya.  Dia berharap semoga Farah dapat menghilangkan kesunyian dan kesedihan hatinya selama ini. Kembang kuncup hati Farah apabila membaca pengakuan Moris. Adakah dia sudah jatuh cinta terhadap lelaki British itu? Ah, tak mungkin, hatinya menafikan.  Dia menganggap Moris sebagai sahabat sahaja, tidak lebih daripada itu. Tidak mungkin dia berkahwin dengan lelaki asing. 

  Teringat Farah pada pesanan ibunya yang selalu mengingatkannya setiap kali dia pulang ke kampung.  Pesan ibunya, jika dia mahu memilih pasangan, biarlah pasangannya itu lelaki Melayu dan mempunyai pegangan agama yang kuat, jadi tidak mungkin ibunya akan menerima lelaki bangsa asing sebagai menantunya.  Eh, apalah aku ni, melalut sampai ke situ pulak, Farah tersenyum sendiri.  

      Selama sebulan dia mengenali Moris,  lelaki itu begitu mesra berbicara dengannya dalam ruangan ‘chatting’ mahupun melalui email.  Bahasa yang digunakan lelaki itu sungguh romantis dan mampu mencairkan hati mana-mana perempuan yang membacanya.  Farah tidak menafikan bahawa dia turut merasakannya. Farah juga turut beremosi apabila Moris menceritakan kesedihan dan kesunyiannya setelah bercerai dengan bekas isterinya setahun yang lepas.  Dia begitu kecewa dan hidupnya terumbang-ambing kerana dia sangat mencintai bekas isterinya, tetapi dia tidak menyangka bahawa bekas isterinya itu sanggup curang terhadapnya.  Katanya lagi, sejak itu, hatinya tertutup untuk menerima mana-mana wanita sebangsa dengannya sebagai teman hidup.  

   Sebagai seorang sahabat yang baik dan sangat memahami kelukaan sahabatnya, Farah cuba memujuk Moris, menenangkannya dan memberi nasihat-nasihat yang begitu berguna kepada lelaki itu untuk meneruskan hidupnya. Farah berasa teruja apabila Moris membalas bahawa dia sangat beruntung kerana mengenali Farah yang mampu memahaminya dan menceriakan hidupnya kembali.   Walau apapun, Farah agak terkejut apabila Moris meluahkan perasaan terhadapnya  melalui email.  Farah terpana seketika tatkala membaca luahan hati Moris.  Ayat-ayat yang digunakan oleh Moris untuk menyatakan isi hatinya sungguh sentimental.  Ya Allah, Moris mencintainya dan mahu berkahwin dengannya!  Saat itu perasaan Farah bercelaru.  Dia keliru.  Adakah aku juga mencintainya?  Dia termenung sejenak.  Oh, tidak, tak mungkin, keluh Farah sendiri.  Dia harus berterus terang dengan Moris bahawa dia tidak mencintai Moris.  Farah berhati-hati menulis agar Moris tidak tersinggung dan berasa malu akan penolakannya.  Walau apapun, dia tetap mahu bersahabat dengan Moris.

    “Moris, when ever I read your message, I took a deep breath and I was speechless.  I don't know what to say.  I really don't know what I feel exactly.  Yes, I was so surprised! I really appreciate your feeling towards me.  I am very happy to know how much you love me, but your hopes towards me are too high.  I'm scared if I am unable to full fill your hopes, and you will come out with a broken heart.  You are so perfect, like a prince.  You have everything in your life, handsome, rich, kind-hearted, loving, caring, healthy and so on, and I strongly believe that you will meet your soulmate soon, trust me.  Moris, why not we just be friends. We can be good friends, and it will last forever. And as a good friend, I give you my words. From now on, I will make you happy  and you will never feel lonely anymore. I am the one that you can trust very well. I am the one who will give you a shoulder to cry on. I am the one who will never leave you forever.” 

    Setelah selesai menaip emailnya, Farah membaca semula ayat-ayatnya.  Hmmm, tak over sangatke ni? tanyanya dalam hati.  Setelah berpuas hati dengan tulisannya, Farah menekan butang ‘send’.  Farah agak berdebar-debar menanti balasan daripada Moris.  Apakah reaksi Moris nanti setelah membaca balasannya itu Kecewakah dia?  Farah menunggu agak lama.  Setelah 30 minit berlalu, Moris membalas emailnya. 

    “Honey, I do believe in friendship and understanding.  If we are not fated to be together, we still can remains as friends, more friends the merrier.”

    Farah berasa amat lega setelah membaca balasan ringkas daripada Moris.  Syukurlah Moris dapat menerima penolakannya dengan tenang.  Kini Farah dan Moris masih bersahabat.

                             ****************************

    Pagi itu semasa bersarapan di kantin pejabat, Farah menerima satu panggilan telefon daripada satu nombor yang tidak dikenalinya.  Nombor itu agak pelik, dan sudah tentunya ia bukan nombor dari Malaysia.  Farah terus menjawabnya.  Kedengaran satu suara lelaki di hujung talian. 
           
    “Hello Farah, surprise…, am Moris. I am here in Malaysia.”  Farah terkejut yang amat sangat mendengar suara itu.  Pelat British begitu pekat kedengaran pada suara itu.

   “What? You are here? You really surprised me, Moris.  Anyway, welcome to Malaysia,” jawab Farah lancar.  Wah, tak sangka pula dia bahawa dia boleh bertutur dengan lancar seperti itu! 

        “Where are you now, Moris?

       “At  the arrival hall at the KLIA and still waiting for my luggages.”

     “Moris, where are you going to stay? Have you make any resevation at any hotels? Did you come alone? “

   “Yes, am alone. Am always travel alone.  I will stay at JWW Marriot Hotel at Putra Jaya.  I have a surprise for you, Farah.  I will call you later, bye honey.”

     “Ok, Moris, take care.”

    Farah berfikir-fikir sendiri.  Setelah urusan Moris di lapangan terbang selesai dan  dia ‘check in’ di hotel, pasti Moris mahu menemuinya.  Dia berasa berdebar-debar untuk bertemu  Moris.  Apakah ‘surprise’ yang dikatakan oleh Moris yang dibawanya untuk Farah?  Farah tersenyum.  Hmm, tak sabarnya, mesti sesuatu yang istimewa, telahnya lagi.  Setelah selesai bersarapan, Farah masuk ke pejabat. 

      Lebih kurang pukul 11 pagi, Farah sekali lagi menerima panggilan daripada Moris, namun suara Moris kedengaran cemas di hujung talian.  Moris bercakap terlalu laju dengan pelat Britishnya menyebabkan Farah kurang faham butir-butir kata yang diperkatakan oleh Moris.  Setelah Farah meminta Moris bertenang dan menceritakan semula masalahnya, barulah Farah memahami masalah yang menimpa Moris.  Rupa-rupanya pihak imegresen telah menyita  barang-barangnya.  Farah sungguh terkejut mendengar aduan Moris, tapi kenapa? 

       “I really don’t know.  Farah, please help me. I’m scared,” balas Moris  pendek apabila Farah bertanya sebabnya. Perbualan Moris dan Farah terputus secara tiba-tiba. Tiba-tiba  juga telefon bimbit Farah berdering.  Dia melihat nombor yang tertera pada skrin telefonnya.  Nombor yang tidak dikenalinya.  Farah menjawab telefonnya. Kedengaran satu suara lelaki Melayu di hujung talian.

         “Assalamualaikum, ni cik Farah ya?

          “Ya, saya, siapa yang bercakap ni?” tanya Farah pula.

         “Saya Fahmi dari pejabat imegresen KLIA. Betulkah cik Farah ni kawan Moris Chritopher dari Britain?”                   
           “Ya, kenapa dengan dia?” soal Farah dengan cemas.

         “Maaf cik Farah, lelaki British ni bagi tahu saya supaya bercakap dengan cik.  Saya pun tak berapa nak faham loghat Britishnya. Macam ni cik.  Kawan cik ni bawa duit lebih rm 20k dalam bentuk tunai.  Dia tak declare dalam borang jumlah tersebut.  Bila kami check luggage dia, kami dapati memang ada duit tersebut dalam bentuk tunai. Mengikut undang-undang Malaysia, pelancong asing tak boleh bawa masuk duit tunai lebih daripada RM 10k.  Kalau nak bawa lebih, kena declare. Kalau tak, dia boleh didakwa sebagai penyeludup dan  barang-barangnya akan disita,” ujar lelaki yang bernama Fahmi itu.  Lelaki itu masih lagi bercakap dengan Farah dan kelihatan Farah terangguk-angguk.  Akhirnya Farah terduduk di kerusinya. Farah benar-benar tidak tahu begitu peraturannya kerana dia sendiri tidak pernah melancong keluar negara.

            “Ya Allah, apa dah jadi ni? En, Fahmi, boleh tak saya nak bercakap dengan kawan saya tu?”

              “Boleh, sekejap ya.”

           “Moris, they called me just now.  They told me that you bring too much money in cash and it is against the law here.  The limit is only  RM10 thousand.  Supposely, before you come to Malaysia, you have to declare your money and other valuable things that you bring along to the immigration in your country. Maybe they will call your embassy to report about this case and maybe they have to follow further procedurs."

        “Why don’t you ask them what to do?”

       “I did, but they said they are waiting for the answers from the HQ.  If they find out you are guilty, they will send you back to UK.  Your money and everything valuables will go to the National Bank here, and you will be charge as smuggler. So, you have to hire a lawyer to defend youself.  Ohh Moris, why did you bring so much money?”

     “Please Farah, help me.  They want some money to release my case.  They want rm 10k. Do you have any?  Am promise to pay you double when everything is settled,” rayu Moris di hujung talian. 

     “What?” Farah terkedu.  Dia tidak menyangka sama sekali begitu sikap pegawai imegresen.  Apabila Farah bertanya kepada Fahmi, kenapa Moris harus membayar duit sebanyak itu, Fahmi menerangkan bahawa semua pegawai amat sibuk pada hari itu, jadi jika Moris mahu kesnya dipercepat, dia harus membayar mereka.

        “Kenapa macam ni?.  Ini rasuah namanya!” bentak Farah.

       “Entahlah cik.  Saya ni sorang je, mana mereka nak dengar.  Jadi kalau mat salleh ni nak cepat, terpaksalah bayar.  Kalau tak dia kena masuk lokap dulu sehingga kesnya selesai esok.” 

     “Ya Allah, kasihannya Moris,” bisiknya sendiri.  Farah buntu.  Dia mahu mambantu Moris tetapi dia tidak ada wang sebanyak itu.

      “Moris,  I already called the man in charge.  He said he will see you soon because he is busy right now to settle your case.  Please be patient ok?  Moris, I really want to help you but I dont have that sum of money.  I am not rich like you.  This is not because I am stingy.  Don’t you have any credit cards to withdraw your money?"

       “No honey.  I didn’t bring them  with me.  These men are so bad to ask money from me to release my case.  This is a nightmare, honey.  Am promise to sue them for what they have done to me.  Honey, how much money do you have?  I beg you, please let me borrow it.  I swear I will pay you double!”

      “Moris, I only have RM 5k in my account,” jelas Farah jujur.  Wang itu ialah wang simpanannya yang ada sekarang.  Itulah sahaja simpanannya jika berlaku hal-hal kecemasan.

       “Farah, if you don’t have RM 10k , RM 5k will be alright. They said they will accept RM 5k. Please Farah.  You are my only friend I have here.  Now I am in a big trouble, I beg you Farah, please help me," rayu Moris lagi.  
       
       Farah berasa serba salah.  Dia tidak sampai hati jika Moris terpaksa bermalam di dalam lokap.  Jika kesnya dilaporkan ke pihak imegresen di negaranya, dia akan didakwa sebagai penjenayah.  Kesannya, reputasi dan pekerjaannnya akan turut terjejas. 

          "Alright, Moris.”  Farah akhirnya menyatakan persetujuannya.  Kalau bukan dia, siapa lagi yang akan menolong Moris?  Bukankah dia sudah berjanji akan menjadi sahabat Moris dalam apa-apa jua keadaan pun, dan mungkin ini merupakan ujian dalam persahabatannya, lagi pun Moris sudah berjanji akan memulangkan wangnya secepat mungkin.  

     “Thank you so much honey.  I owe you.  I promise to pay you double  when I go back to UK.”

     “Moris, please be patient ok.  After office hour, I will transfer my money to their account.  They promise to release your luggage then.”

        “Ok, thank you again, Farah.”

      Petang itu selepas waktu pejabat, Farah bergegas ke bank CIMB.  Dia terpaksa mengeluarkan wangnya melalui buku akuan kerana jumlahnya melebihi RM 3k. Setelah itu, Farah pulang ke rumahnya.  Dia mahu menunggu perkembangan kes Moris di rumah sahaja. Sebaik  sahaja dia sampai di rumah, dia terus menelefon Moris.

       “Moris, I asked the officer incharge to buy you some food and he said he has bought a Mc Donald set for you.  Is it true? Please eat them or just take a bite, ok.  You have to eat something.  Please be strong, Moris.  I am so sorry for what was happened.  This is not your fault.  You just dont know the rules. Thats all.  Don't worry, everything will be fine, ok.”

        “Thank you Farah. They did, but I don’t’ have appetite to eat.”

       “Moris, did they release your luggage as they promised?”

      
        “They are still process with the form.”

       “Moris, I could not imagine if this happen to me.  I feel sorry for you. For sure you are very tired and feel uncomfortable.  I hope everything  will be fine. I’m worried about you. I keep thinking about you. Moris.”

       “Honey, dont worry. I promise, once I am release, I will pay back your money.”

      “Moris, please stop thinking that I am worried about my money.  No, no, I am worried about you! I am worried about your safety! This is your first trip to Malaysia and you have a very bad experience. I am so sorry for what was happened to you.”

      “Yes honey, I know you are worried about me. I am safe here. The people are very nice to me.”

       Petang itu, Moris menelefon Farah untuk memberitahu Farah bahawa kesnya sudah selesai dan dia akan pulang ke Britain pada malam itu juga untuk menyelesaikan masalahnya itu dengan pihak imegresen di negaranya.  Di berjanji bahawa dia akan datang semula ke Malaysia untuk bertemu Farah dan memulangkan wang Farah yang dipinjamnya.  Farah hanya mampu berdoa agar semuanya dipermudah oleh Allah.

   Malam itu sebelum Farah melelapkan mata, dia termenung.  Dia masih lagi berfikir tentang hal yang terjadi kepada Moris hari itu.  Setelah agak lama berfikir, dia seperti teringat sesuatu.  Dia berasa pelik akan peristiwa yang berlaku siang tadi.  Baru dia perasan, bagaimana Moris boleh pulang secepat itu? Adakah tiket kapal terbang ke UK pada malam itu? Kenapa Moris tidak menelefon keluarganya di Britain untuk menyelesaikan masalah di lapangan terbang tadi?  Kenapa begitu banyak wang yang diminta oleh pihak imegresen? Kenapa dia tidak pergi ke lapangan terbang petang tadi dan berjumpa dengan Moris atau Fahmi? Banyak lagi persoalan yang muncul dalam kepalanya yang tidak mampu diberikan jawapan.  

       Tiba-tiba Farah mencapai telefon bimbitnya lalu mendail nombor telefon Moris.  Hanya bunyi beep yang panjang kedengaran di telinga Farah.  Farah mencuba beberapa kali namun masih sama.  Farah cuba pula mendail nombor telefon yang digunakan oleh Fahmi.  Tiada jawapan.  Farah mencuba lagi, namun masih tiada jawapan. Farah termenung semula. Dia berasa tidak sedap hati. Akhirnya Farah meletakkan telefon bimbitnya kembali di atas meja di sisi katilnya. Farah kemudiannya menarik selimut. Dia mahu tidur kerana dia sudah mengantuk.  Dia berharap Moris akan menelefonnya esok.  

       Esoknya, tepat jam 9.00 pagi, Farah menelefon Fahmi. Beberapa kali dia mencuba tetapi tiada jawapan.  Farah mencuba pula nombor Moris.  Sama juga. Yang kedengaran hanya bunyi beep yang panjang.  Farah mulai resah.  Dia termenung panjang.  Dia kembali berasa tidak sedap hati. Akhirnya dia mendail nombor operator lalu meminta nombor pejabat imegresen KLIA.  Setelah itu dia mendail nombor tersebut dengan penuh debaran.

     “Hello, pejabat imegresen KLIA, boleh saya bantu?”  kedengaran satu suara di hujung talian.  Suara seorang  lelaki.
          “Hello, saya Farah Abdul Rahman, saya nak tanya, ada tak pihak imegresen menahan seorang lelaki warga Britain semalam kerana mempunyai masalah bagasi?” tanya Farah resah.

        “Tak ada cik. Untuk pengetahuan cik, pihak imegresan tidak ada kuasa untuk menahan sesiapa pun.  Pihak yang berkuasa menahan penumpang yang mempunyai masalah bagasi ialah pihak kastam,” ujar pegawai imegresen itu.

           “Boleh saya tanya, kenapa ya cik?”

       Dalam keadaan serba salah, Farah menceritakan segala-galanya kepada pegawai tersebut. 

         “Maaf cik, saya rasa cik dah kena tipu.  Dah banyak kes macam ni berlaku dan dah ramai yang jadi mangsa, kebanyakannya wanita. Kenapa cik tak telefon kami terlebih dahulu sebelum transfer duit cik ke akaun mereka?”

          “Entahlah, saya dah panik masa tu sebab risaukan dia, lagi pun saya mati-mati ingat memang lelaki yang mendakwa dirinya Fahmi tu seorang pegawai imegresen,” jawab Farah agak lemah.

      “Untuk pengetahuan cik, sebarang urusan yang berkaitan dengan kerja, semua badan kerajaan menggunakan nombor pejabat, bukannya nombor persendirian."  

         Farah mengeluh mendengar penerangan pegawai yang memperkenalkan dirinya sebagai Rizal itu.  Kenapa dia begitu bodoh sehingga begitu senang ditipu? Air matanya menitik apabila dia terkenang duitnya sebanyak RM 5 ribu yang disimpan  itu lenyap sekelip mata.

      “Cik, saya nasihatkan cik supaya buat report di balai. Saya rasa mereka ni bekerja dalam kumpulan.  Secara peribadi, saya sangat bersimpati pada cik,” ujar Rizal lagi.
  
     “Yalah, terima kasih encik Rizal kerana sudi membantu,” balas Farah.

        “Sama-sama.”

    Farah termenung lagi.  Dia mengutuk dirinya sendiri kerana terlalu naïf dan terlalu senang diperdaya.  Itulah kelemahan dirinya.  Farah berfikir lagi sama ada mahu membuat laporan atau tidak.  Akhirnya dia mengambil keputusan untuk membuat laporan di balai polis walaupun dia yakin dia tidak mungkin akan mendapat duitnya semula. 

     Sejak itu, Farah masih mendail nombor Moris dengan harapan lelaki itu terbuka hatinya untuk menjawab panggilannya, namun Farah terus hampa.  Dia juga menulis email kepada Moris dan menuntut wangnya dikembalikan.

     “To Moris Christopher or what ever your name is!  You know, I am very very fool.  Fool enough to trust someone like you. I never thought that I have been cheated by someone that I trust so well. Your acting as a lonely rich man from UK is wonderful, so real and marvellous. Well done to you and your team! Ohh my, it is only a game to cheat people who are really very kind-hearted like me!

     Setelah sebulan berlalu dan tiada balasan daripada Moris, akhirnya Farah yakin semua yang berlaku itu merupakan ujian Allah terhadapnya dan duit lima ribu itu memang bukan rezekinya.  Farah redha, namun dia akan lebih berhati-hati pada masa hadapan.  Itulah janjinya pada dirinya sendiri.







Terima kasih kerana sudi membaca entri saya. Jika suka, silalah LIKE.

No comments:

Post a Comment