TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Saturday, April 28, 2012

Zalimkah Cikgu?


Assalamualaikum...


           Sudah banyak kali cikgu pesan, sudah banyak kali cikgu ajar, sudah berbuih mulut cikgu cakap….tapi awak semua masih buat acuh tak acuh, ambil mudah dan tidak ambil 'pot'.  Apabila cikgu membebel, awak semua hanya insaf sekejap, selepas itu balik kepada sikap asal. Cikgu agak kecewa…. cikgu takut sebenarnya.  Takut sekiranya sejarah hitam berulang kembali jika awak semua masih tidak mahu berubah.   Jangan sampai hati kecil cikgu boleh meramalkan siapa yang bakal kecundang  nanti.  Jangan sampai cikgu terpaksa redha sahaja dengan sikap acuh tak acuh awak.  Jangan sampai cikgu kata, “ memang patutlah awak gagal, kerana usaha awak juga sedikit.”   
       
           Mungkin kerana cikgu tidak cukup tegas dan tidak cukup garang, maka segala pesanan dan nasihat cikgu awak tak nak ikut? Mengapa susah sangat awak nak jadi pelajar yang taat?  Semalam cikgu sudah pesan, cikgu akan denda  sesiapa yang tidak boleh melengkapkan jadual konsonan, keratan rentas vokal dan keratan rentas diftong hari ini.  Oleh itu cikgu suruh awak semua bersedia dan membuat ulangkaji sampai awak ingat pada sebelah malamnya.  Hari ini, apabila cikgu masuk ke kelas, awak semua tidak bersedia secukupnya.  Nah, separuh daripada awak tidak dapat melengkapkan jadual konsonan.  Apabila cikgu bertanya sama ada awak membuat ulangkaji pada malam tadi, ada antara awak jawab, “buat sikit-sikit.”  Jadi kalau awak membuat ulangkaji sikit-sikit, maka awak akan ingat sikit-sikit jugaklah. Cikgu terpaksa kotakan kata-kata cikgu, dan awak terpaksalah menerima hukuman, iaitu berdiri di atas kerusi. 

          Cikgu tahu dan cikgu cukup sedar, awak semua sudah besar, sudah tingkatan enam, dan  tidak layak untuk didenda berdiri, apatah lagi berdiri di atas kerusi, tapi cikgu terpaksa bertegas.  Kalau cikgu tidak bertegas seperti itu, awak  masih tidak mahu menghafal jadual konsonan  tersebut.  Kalau awak semua tidak ingat jadual konsonan, maka awak tidak dapat menjawab soalan-soalan yang berkaitan dengannya. Seperti yang cikgu jangka, akan ada antara awak yang mengalirkan air mata.  Ternyata, jangkaan cikgu tepat.  Maafkan cikgu, pelajar kesayangan cikgu semua.  Cikgu terpaksa bertindak zalim demi kejayaan awak.  Maafkan cikgu sekali lagi.  Kalau selepas ini, rasa sayang awak akan bertukar menjadi benci terhadap cikgu, cikgu tak kisah.  Cikgu sudah biasa dibenci oleh pelajar.  Cikgu sudah lali.   Yang penting, semoga suatu hari nanti, awak akan mengerti sebab cikgu bertindak zalim terhadap awak sekarang.   Semoga...Insya-Allah... 
  

No comments:

Post a Comment