TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Sunday, July 28, 2019

Forgive & Forget


Bismillah....

Dalam kehidupan kita, kita sentiasa diuji dengan pelbagai ujian. Antaranya, kita diuji oleh orang-orang di sekililing kita.  Kita mungkin dikhianati, difitnah, dicerca dan macam-macam lagi. Kesannya, hati kita terluka. Apabila kita cuba mencari penyelesaian, ramai orang di sekeling kita akan menasihati kita agar kita memaafkan orang yang bermasalah dengan kita itu dan melupakan apa-apa sahaja yang pernah dilakukannya kepada kita.. Kata mereka, 'forgive and forget'. Sungguh, memang mudah untuk mengatakannya, namun tidak semudah itu untuk  mengotakannya kerana kita manusia yang lemah dan banyak kekurangan.

Ramai yang berkata, sedangkan Nabi memaafkan umatnya, inikan pula kita. Ya, kita boleh sahaja memaafkan, namun untuk melupakan sesuatu yang telah menyakiti hati kita, kita memerlukan masa. Tidak bermaksud untuk terus berdendam, tetapi biarlah masa yang menentukannya, sampai bila kesakitan itu bisa menghilang kerana hanya masa yang boleh menyembuhkan luka di hati. 'Only time can heal the pain'.  

Memaafkan juga tidak bermakna kita akan bersikap seperti tiada apa-apa pernah berlaku.  Jarakkanlah diri kita dengan mereka sebagai tanda kita berwaspada agar pisang tidak berbuah dua kali, supaya kelemahan kita tidak dijadikan modal oleh mereka untuk mencerca kita sekali lagi pada masa akan datang. Berhati-hatilah agar kita tidak disakiti lagi untuk sekian kalinya.

No comments:

Post a Comment