TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Tuesday, April 24, 2012

Perlukah Menguar-uarkan Kehebatan Diri Untuk Menjadi Cemerlang?


Asssalamualaikum….

       Semasa saya menjalani kursus minggu lepas, saya telah bertemu dengan 'seseorang'.

    “Saya guru cemerlang DG 54…” jelas 'seseorang' itu apabila saya bertanya kepadanya sebab beliau mahu berpindah sekolah. 

        Saya terpinga-pinga seketika.

        “Hmm….saya nak pindah rumah sebenarnya.” Beliau menyambung kata-katanya dalam ketawa kecil.

         Saya sekadar tersenyum. 

     Selepas itu saya mendengar lebih banyak cerita daripada beliau tentang perkara yang telah dilakukan beliau.   Saya amat mengagumi beliau, tetapi terdetik di hati saya, perlukah kita bercerita tentang kelebihan diri sendiri kepada orang lain secara berlebihan? Apa rasionalnya?  Tidakkah perbuatan itu dianggap riak dan bangga diri? Rakan sebilik saya ada juga bercerita kepada saya bahawa 'seseorang' itu tidak begitu disenangi oleh rakan-rakan di daerah beliau kerana beliau suka 'mengangkat' diri sendiri apabila bercakap.   Saya seperti bersetuju pula dengan cerita rakan sebilik saya, kerana saya juga berpendapat yang sama  setelah mendengar taklimat daripada 'seseorang' itu. Walau apapun, beliau sememangnya hebat.

      Setelah pulang dari berkursus, saya bertanya kepada salah seorang rakan sekerja saya tentang perkara ini semasa berbual-bual dengannya.

    “Memang kita perlu mengangkat diri sendiri untuk menjadi cemerlang.  Jika kita tidak berbuat demikian, orang lain tidak akan mengetahui kelebihan diri kita, tidak nampak perkara-perkara hebat yang telah kita lakukan, jadi susahlah orang nak bagi kita cemerlang,”   jawab rakan sekerja saya sambil tersenyum.

       “Ohhh…macam tu ke?”  Saya jadi keliru. Kemudian saya mengulang baca mutiara kata oleh Ibnu Ahmad al-Khuraiwi yang saya tulis di side bar  di sebelah kiri blog saya ini.  Wallahhua’lam… 

No comments:

Post a Comment