TUAI PADI ANTARA MASAK, ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN, INTAI KAMI ANTARA NAMPAK, ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Thursday, April 5, 2012

Sharing Is Caring...

Dari kiri : Yap, Saya, Yus dan Mas...

Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh…
        
         Hari ini  merupakan hari ketiga dan hari terakhir saya berkursus di IPG Pendidikan Teknik, Cheras, Kuala Lumpur.  Nama kursus yang saya hadiri  itu ialah Pelaksanaan Kursus Latihan Guru Bahasa Malaysia Dalam Kursus Jangka Pendek Kelolaan Institusi Pendidikan Guru (KPKI) Tahun 2012 : Komputer Dalam Pengajaran Bahasa Malaysia. (hmmm…bukan main panjang lagi nama kursusnya).  Pada mulanya saya keberatan untuk menghadiri kursus tersebut memandangkan tarikh kursus tersebut (3-5 April 2012) bertindih dengan tarikh sesi fotografi di sekolah saya.  Saya berasa ralat dan berat hati untuk menghadiri kursus bukan atas sebab saya tidak akan ada dalam   gambar nanti, tetapi atas sebab saya merupakan guru penyelaras  majalah sekolah dan orang yang paling  bertanggungjawab untuk mengendalikan sesi fotografi.  Walau bagaimanapun, atas tuntutan tugas, saya menghadiri juga kursus, setelah menjalankan semua kerja-kerja saya yang sepatutnya dan meninggalkan tanggungjawab tersebut kepada penolong saya, iaitu Pn. Hasnani  bt Mahmood yang sememangnya mempunyai pengalaman menerajui sidang redaksi selama sepuluh tahun sebelum saya menggantikan beliau.
          
       Di tempat kursus, saya duduk dalam satu kumpulan  semeja bersama  Pn Yap Nyet Min dari SMK Cheras Perdana, Pn. Yusaniza bt Md Yunus dari SMK Jalan Bukit dan Pn. Maslina bt Zainal Abidin dari SMK Tasik  Permai. Para peserta hadir dan masuk ke bilik kursus iaitu Bilik Bestari tanpa dialu-alukan oleh sesiapa pun.  Setelah hampir satu jam berada di situ sambil bersembang-sembang tanpa berbuat apa-apa, saya mula menyuarakan rasa kesal kepada Yus, Mas dan Yap kerana datang berkursus, namun mereka meredakan saya.   Peserta sudah lama tiba tetapi tiada sesiapa pun yang menyambut kami.  Lama kami bersembang kosong sambil menunggu pihak urus setia masuk.  Walau bagaimanapun, setelah penceramah iaitu Pn. Zaleha Fadzil (pensyarah bahagian  Pengajian Bahasa Melayu) tiba, kami diberi jadual kursus.  Hari pertama biasa-biasa sahaja kerana kami hanya diberi tugasan untuk membina bahan pengajaran menggunakan Program Wondershare.   

         Hari kedua paling menyeronokkan kerana kami diajar membina blog (membina laman web sebenarnya), tetapi sesi pembelajaran kami tidak sempat ditamatkan kerana pensyarah yang mengajar kami membina laman web tidak datang pada hari ketiga kerana beliau mempunyai tuntutan tugas di tempat lain.  Bukan salah beliau sebenarnya, tetapi kami para peserta yang ‘agak lambat belajar’…macam-macam masalah yang timbul, biasalah, orang tua belajar ITkan.  Saya berasa seronok sebab saya sudah pun mempunyai blog sendiri, jadi banyak persoalan yang tersimpan  dalam fikiran saya selama ini yang berkaitan dengan blog saya ajukan kepada En. Rohaizad Agil (pensyarah bahagian Teknologi Maklumat) dan Pn. Pensyarah dari IPG Ilmu dan Bahasa (yang dijemput oleh En. Rohaizad khusus untuk menjawab persoalan-persoalan saya...hehehe) 

         Kalau selama ini saya perasan blog saya sudah cukup menarik, rupa-rupanya blog Antan Bertingkah milik Yusaniza lagi hebat dan cantik serta berinformatif.  Apabila saya melayari blog beliau, perasaan kagum menerjah.  Cantik sungguh blog beliau! Lebih kagum apabila saya mengetahui beliau pakar memasak segala jenis kek dan kuih-muih tradisional.    Tiba-tiba terasa blog saya serba kekurangan. Terasa diri ini begitu kerdil. Bukan dengki tetapi betapa saya mengagumi  beliau dan blog beliau. Apalagi, saya pun bertanyalah kepada beliau cara hendak mendapatkan semua gadjet  yang  menarik yang terdapat  di Antan Bertingkah.   Sebelum ini, bukan saya tidak pernah mencuba untuk mendapatkan gadjet-gadjet tersebut tetapi tidak pernah berjaya, sebab  saya tidak tahu cara yang sebenar.  Hendak merujuk sesiapa, masalahnya, tiada sesiapa pun  di sekolah saya yang mempunyai blog (atau saya yang tidak tahu), jadi sekadar melayari blog anak saudara saya, Mengejar Cinta-Mu milik Dr. Nur Farah Aisyah bt Nazim dan blog-blog penulis lain.  Saya sudah pun beberapa kali cuba mengeklik pada gadjet-gadjet tersebut, tetapi gadjet-gadjet itu tidak mahu keluar di blog saya. Kecewanya!    Jadi, saya banyak bertanya kepada Yus dan dengan senang hati Yus mengajar saya.  Allah telah membaca hati saya selama ini, dan Allah telah mempertemukan saya dengan orang yang tepat, iaitu Yusaniza bt Md Yunus. Terima kasih Allah dan terima kasih Yus. (hehehe…) Tiba-tiba terasa berdosa sebab terbit rasa menyesal  datang berkursus.  Saya tidak lagi menyesal sebaliknya bersyukur kerana terpilih untuk datang ke situ.  Banyak ilmu dan informasi terkini yang saya pelajari.   


       Kalau selama ini KRISTAL BENING merupakan gelanggang untuk saya  menulis, tetapi akan datang, KRISTAL BENING juga akan menjadi medan untuk saya berkarya dalam bidang masak-memasak, macam Antan Bertingkah. Saya pun pandai membuat kek dan memasak jugak, tetapi tidaklah sehebat Yus (ngeee...) Jadi, akan datang, saya juga akan pos gambar-gambar hasil masakan saya yang tidak seberapa di KRISTAL BENING (sebab teruja sangat dengan Antan Bertingkah, itu pun  kalau rajin)  Terima kasih Yus kerana blog Yus mencetuskan idea baharu kepada Kak Zu, dan jangan marah ek sebab banyak meniru gadjet blog Antan Bertingkah. "Sharing is Caringkan"….Saya juga amat teruja dengan wajah baharu KRISTAL BENING (suka….suka…suka). Selepas ini, akan tiba giliran IQRA' untuk saya "upgrade" seperti KRISTAL BENING, insya-Allah. Saya juga bersyukur kerana mendapat kawan-kawan baharu di tempat kursus, terutamanya Yusaniza dan Yap. (Mas sudah saya lama kenal, sejak saya mengajar di SMK Tasik Permai tahun 2002 dahulu).  Terima kasih Yus, Yap dan Mas,  dan terima kasih juga kepada para penceramah, pihak urus setia dan semuanya. 
Insya-Allah akan saya siapkan juga laman web yang baru separuh jalan itu dan  juga wondershare.

2 comments:

  1. Amboi lebih2 pulak Kak Zu memuji.... saya tak layak pun menerima pujian... macam Kak Zu kata sharing is caring.... setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing2... selamat memasak dan berblog... Antan Bertingkah tak mampu pulak nak berkarya seperti Kristal Bening...

    ReplyDelete
  2. Ehh...tak lebihlah..biasa saja tu..hehheh...terima kasih Yus...insya-Allah,Yus pun pasti boleh menulis macam kak zu, atau lebih hebat lagi...siapa tahu..belum cuba belum tahukan...hmm...cikgu pantun lagi kan... ..

    ReplyDelete